Creativeship och metoder och processer för kreativitet

Det finns otaliga metoder eller processer för kreativitet. Några av dessa är brainstorming, sex tänkande hattar och lateralt tänkande (en längre lista återfinns i slutet av detta avsnitt). Gemensamt för de kreativa metoderna eller processerna är att de avser att snabbt skörda kreativa idéer. Creativeship å andra sidan är inte en metod eller process för kreativitet. Creativeship handlar om ett ledarskap som bygger en miljö där kreativa idéer trivs.

Föra att förklara skillnaden mellan Creativeship och metoder/processer för kreativitet kan följande metafor användas. Tänk dig din organisation är som stammen på ett träd. Grenarna alla medarbetare. Det är stammen som ger grenarna stadga och support. Den kreativa idén, som uppstår i en enskild persons huvud, kan liknas vid frukten på trädets grenar. Creativeship är trägårdsmästaren som vattnar, beskär och gödslar trädet i hopp om att få mycket frukt kommande höst. Den kreativa metoden/processen kan liknas vid olika tillvägagångssätt för att plocka frukten. Några metoder når endast de lågt hängande frukterna medan andra siktar på det mer svårtillgängliga frukterna i kronan. Bilden är rättvisande så till vida att Creativeship har ett långsiktigt perspektiv medan den kreativa metoden eller processen avser att snabbt identifiera och skörda de idéer (frukter) som uppstår. Symptomatiskt för bilden är att utan ett gott trädgårdsmästarskap (Creativeship) bär trädet ingen frukt och således finns heller ingen frukt (kreativa idéer) för den kreativa metoden att skörda. Man kan säga att Creativeship kommer före den kreativa metoden och är således en förutsättning för att den senare skall vara framgångsrik

Exempel på metoder för kreativitet

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.